Figi – właściwości odżywcze i zdrowotne

0
126
figi

Figa, również świeża jak i suszona, ma mnóstwo wartości odżywczych – tym samym na pytanie o to, która są odpowiedniejsze, jednoznacznej reakcji nie ma. Da się natomiast bez kłopotu wymienić cechy, jakim figi świeże różnią się od tychże suszonych. Figi są więc przekąską nie tylko dobrą (m. in. z powodu na własny słodki smak), jednak i zdrową – ich prozdrowotne właściwości niejedną osobę z pewnością zadziwią. Figi to owoce pochodzącego z Azji Mniejszej drzewa zwanego figowcem pospolitym (także figą pospolitą bądź drzewem figowym). Należy ono do grupy morwowatych oraz jest w dwóch grupach – dalmatyńskiej i smyreńskiej. Figowiec jest rośliną uprawną oraz odnajdziemy go na placach śródziemnomorskich (Turcja, Egipt, Algieria, Maroko) w Stanach Zjednoczonych (a konkretnie – w Kalifornii), w Iranie, Syrii, Brazylii itd.

Wartości odżywcze fig

Figi są bogatym źródłem elementów mineralnych. Zapewniają min. magnezu, dzięki czemu wspomagają np. walkę ze strachem lub bezsennością. O figach powinny mieć osoby, jakie piją ogromne liczby kawy bądź różnych napojów zawierających kofeinę, ponieważ te wypłukują magnez z organizmu. Dzięki zawartości wapnia figi wzmacniają kości oraz tworzą efektywny element profilaktyki osteoporozy. Bo są źródłem fosforu, ów wapń jest bez problemu przez organizm absorbowany. Tym samym nie powinno zabraknąć ich w diecie, zwłaszcza na odwapnianie kości narażonych, kobiet w czasie menopauzy. Zawarty w figach potas pomaga jednak w walce z nadciśnieniem i w zachowaniu odpowiedniej gospodarki wodno-elektrolitowej – potas wytwarza z organizmu zatrzymywaną przez sód wodę. Figi są źródłem nie tylko minerałów, jednak oraz witamin, w tym m.in. witaminy A (beta karotenu, więc ich zbawienny nacisk na skórę i wzrok), witamin z kategorii B (B1, B2, B5, B6, stąd figi wzmacniają układ krwionośny i wspierają pracę wątroby), witaminy K i witaminy C (więc usprawniają wytrzymałość oraz przeciwdziałają chorobom dziąseł). Poza tym, figi:

– obniżają poziom cholesterolu we krwi

– zwalczają kaszel (gdy przygotujemy je w mleku bądź napijemy się stworzonej z nich nalewki)

– mają działanie antybakteryjne

suszone figi mają duże właściwości antyoksydacyjne, jakie są połączone z wysokim stężeniem polifenoli

– wzmacniają wytrzymałość organizmu

– odkwaszają organizm (mają działanie alkalizujące)

Figi są także doskonałym źródłem błonnika pokarmowego. Tym samym regulują pracę jelit oraz zapobiegają zaparciom. Jako ze figi są słodkie (mają również fruktozę, jak i glukozę), są stosunkowo kaloryczne, jednak w zestawieniu z przetworzonymi słodyczami oraz tak wypadają bardzo pozytywnie – 100 gramów fig dostarcza blisko 74 kalorii (kcal) na 100 gramów. Sytuacja wygląda już odmiennie w wypadku fig suszonych – te dostarczają ich w 100 gramach już blisko 249 (suszone owoce, lub to figi, lub śliwki, żurawina bądź morele, mają mniej wody, więc w tejże samej jednostce objętości lub masy jest mnóstwo „samego owocu”, tj. jego elementów, w tymże właśnie cukru).

Figi – świeże lub suszone ?

Również świeże, jak również suszone owoce figowca są skarbnicą witamin oraz minerałów. Na 100 gramów artykułu będzie ich zawsze zwykle więcej w figach suszonych (np. zawartość potasu w 100 gramach fig świeżych sięga 232 mg, natomiast w 100 gramach fig suszonych – 680 mg). Tak więc, suszone figi są wartościową przekąską o niskiej objętości. Niemniej natomiast, na tę samą wagę porcji zapewnią nam one wiele cukru oraz więcej kalorii. Figi suszone są niejako skondensowaną wersją fig świeżych. Które lepiej jadać? To zależy od sytuacji. Jeśli chcemy dużego zastrzyku energii, należałoby wybierać figi suszone. Jeśli chcemy się nimi rozkoszować oraz zjeść ich więcej, w sensie sztuk, lepszym wyborem są figi świeże, ponieważ taka przekąska będzie mniej kaloryczna.

Figi Figi w kuchni

Suszone figi stanowią idealny dodatek do wielu deserów. Dorzuca się je do:

– ciast oraz ciasteczek

– kompotów

– budyniów

– słodkiego ryżu

– musli oraz owsianek

– herbaty

Figi świeże są jednak idealną bazę dżemów i konfitur. Można je także dołączać do łatwych (oraz znacznie trudniejszych) deserów. Należałoby także spróbować połączenia świeżych fig z serem camembert (np. w postaci koreczków lub kanapeczek) – to dobra oraz wygodna przystawka, jaka sprawi wrażenie nawet na najbardziej wybrednych gościach. Figi są także dobrym dodatkiem do owocowych koktajli. Również figi świeże, jak oraz suszone, wolno także jadać bez żadnych dodatków, tj. po prostu jak przekąskę.

Ciekawostki o figach

Figi traktowane są jako afrodyzjak

Drzewa figowe nierzadko są sadzone w krajach, gdzie rosną jak rośliny wiatrochronne na bokach plantacji winorośli

Na południu Europy z fig tworzy się wino

Figi są symbolem luksusu oraz płodności

Figi o barwie ciemnofioletowej są jedzone na surowo, jasnozielone i suszone, (nabierają przy tym niepowtarzalnej, bursztynowej barwy) oraz sprasowywane, w jakiej to formie są szczególnie oglądane w handlu oraz włączane do bakalii

Biały nalot na suszonych figach mylnie kojarzony może być z pleśnią, jednak jest po prostu skrystalizowanym cukrem (i tymże samym, informuje o odpowiedniej jakości produktów)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here