Zdrowy styl życia i dieta jako podstawa odporności

0
134
Zdrowy styl życia i dieta jako podstawa odporności

Podstawą zdrowego stylu życia, nie tylko u dzieci, jest regularna aktywność fizyczna, odpowiednia ilość snu i utrzymywanie prawidłowej masy ciała. Powinno się także, w miarę możliwości, ograniczać czas spędzamy przed urządzeniami elektronicznymi – komputerem, telewizorem, smartfonem.

W diecie należy zadbać o codzienną dawkę świeżych warzyw i owoców, pełnoziarniste produkty zbożowe oraz produkty mleczne bez dodatku cukrów. Szczególnie powinno się pamiętać o dostarczaniu odpowiedniej ilości witaminy C, której najbogatsze źródła to czarne porzeczki, papryka czerwona i zielona, brukselka, brokuły, kalafior, kapusta czerwona, szpinak, kiwi, truskawki.W mniejszej ilości, zbilansowany jadłospis powinien zawierać produkty wysokobiałkowe takie jak rośliny strączkowe, ryby, chude mięso. Źródło zdrowych tłuszczów powinny stanowić oleje roślinne, orzechy i nasiona roślin oleistych. Do picia powinno się wybierać głównie wodę niegazowaną. Należy ograniczać słodycze, produkty smażone i wysokoprzetworzone.

Probiotyki wsparciem dla odporności

Probiotyki są to żywe kultury bakterii stymulujące rozwój prawidłowej jelitowej flory bakteryjnej. Dzięki temu, korzystnie oddziałują na funkcjonowanie układu odpornościowego. Ponadto, hamują wzrost niektórych drobnoustrojów chorobotwórczych. W żywności probiotyki znajdują się w fermentowanych produktach mlecznych oraz kiszonkach. W aptekach dostępne są również gotowe preparaty probiotyczne, polecane w szczególności dla dzieci na diecie bezmlecznej.

Kwasy tłuszczowe omega-3 a odporność

Kwasy tłuszczowe omega-3 są to związki, których najlepszym źródłem są tłuste ryby morskie. Znajdują się także w niektórych olejach roślinnych np. oleju lnianym, rzepakowym, oliwie. Stymulują pracę układu immunologicznego oraz korzystnie wpływają na pracę mózgu oraz uzupełniają działanie probiotyków, ze względu na pozytywne oddziaływanie na florę jelitową. W aptekach dostępne są specjalne suplementy z kwasami omega-3, dedykowane dla dzieci.

Witamina D a odporność

Witamina D jest związkiem o wszechstronnym działaniu. Wzmacnia odporność, jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju układu kostnego. Jej niedobór jest czynnikiem ryzyka rozwoju wielu chorób. Suplementacja witaminy D powinna być wprowadzona już od pierwszych dni życia. Dawka dobierana jest do wieku, masy ciała dziecka, ekspozycji na słońce oraz jej zawartości w diecie. Najczęściej rekomendowaną dawką u niemowląt do 6 miesiąca życia jest 400IU dziennie, pomiędzy 6 a 12 miesiącem – 400-600IU dziennie. U starszych dzieci dawki dobowe są wyliczane w zależności od zapotrzebowania i oscylują w granicy 600-1000 IU.

Produkty pochodzenia pszczelego a odporność

U dzieci od 3 roku życia można zacząć podawać produkty pochodzenia pszczelego takie jak pierzga, propolis, miód,pyłek pszczeli. Nie tylko stymulują układ odpornościowy, ale także zawierają wiele związków bioaktywnych, składników mineralnych i witamin.

Rozwiązanie na nawracające infekcje

U dzieci bardzo często rozwijają się infekcja ucha, nosa i gardła. Według badań naukowych suplementowanie specjalnego preparatu probiotycznego zawierającego Streptococcus salivarius

K12 przez 6 miesięcy znacząco obniża infekcje w obrębie nosogardła spowodowane przez paciorkowe oraz pochodzenia wirusowego.

Przypisy

  1. Bufalo, Michelle Cristiane, et al. "The immunomodulatory effect of propolis on receptors
  2. expression, cytokine production and fungicidal activity of human monocytes." Journal of Pharmacy and Pharmacology 66.10 (2014): 1497-1504. (2014): 304-323.
  3. https://www.aptekaolmed.pl/blog/artykul/jak-dbac-o-odpornosc-dziecka,54.html i https://www.aptekaolmed.pl/blog/artykul/wystepowanie-dzialanie-i-wlasciwosci-kwasow-omega-3-6-9,91.html
  4. Gutiérrez, Saray, Sara L. Svahn, and Maria E. Johansson. "Effects of omega-3 fatty acids on immune cells." International journal of molecular sciences 20.20 (2019): 5028.
  5. Myszka, Marta, and Marian Klinger. "Immunomodulacyjne działanie witaminy D." Advances in Hygiene & Experimental Medicine/Postepy Higieny i Medycyny Doswiadczalnej 68 (2014).
  6. Frei, Remo, Mübeccel Akdis, and Liam O’Mahony. "Prebiotics, probiotics, synbiotics, and the immune system: experimental data and clinical evidence." Current opinion in gastroenterology 31.2 (2015): 153-158.
  7. Di Pierro F, Risso P, Poggi E, Timitilli A, Bolloli S, Bruno M, Caneva E, Campus R, Giannattasio A. Use of Streptococcus salivarius K12 to reduce the incidence of pharyngo-tonsillitis and acute otitis media in children: a retrospective analysis in not-recurrent pediatric subjects. Minerva Pediatr. 2018 Jun;70(3):240-245.
  8. Di Pierro F, Colombo M, Zanvit A, Rottoli AS. Positive clinical outcomes derived from using Streptococcus salivarius K12 to prevent streptococcal pharyngotonsillitis in children: a pilot investigation. Drug Healthc Patient Saf. 2016 Nov 21;8:77-81.
  9. Płudowski P., Karczmarewicz E., Bayer M. i wsp. Practical guidelines for the supplementation of vitamin D and treatment of deficits in Central Europe: recom – mended vitamin D intakes in general population and groups at risk of vitamin D deficiency. Pol. 2013; 64 (4): 319–327.
  10. Di Pierro F, Adami T, Rapacioli G, Giardini N, Streitberger C. Clinical evaluation of the oral probiotic Streptococcus salivarius K12 in the prevention of recurrent pharyngitis and/or tonsillitis caused by Streptococcus pyogenes in adults. Expert Opin Biol Ther. 2013 Mar;13(3):339-43.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here