Co zrobić by zajęcia w przedszkolu były interesujące?

0
961
Co zrobić by zajęcia w przedszkolu były interesujące

Wrzesień to czas powrotu do szkół i przedszkoli. Stresują się zarówno uczniowie, jak i pedagodzy. Jednak jest pewna grupa, która szczególnie wymaga wsparcia i opieki. Chodzi o nowych przedszkolaków – młodych ludzi, którzy przekraczając pierwszy raz próg przedszkola wkraczają na długie lata do świata edukacji. Dla pedagogów jest to dodatkowe wyzwanie. Jak mu sprostać? Co zrobić by zajęcia w przedszkolu były dla dzieci ciekawe i stymulowały ich rozwój?

Czy lubiłeś chodzić do przedszkola? Przyznasz, że największą rolę w tym okresie życia dziecka odgrywają pedagodzy. To oni mogą sprawić, że ten etap będzie dla dziecka miły, radosny, pełen przygód, bezstresowy i pouczający. Przed nauczycielami stoi więc bardzo trudno, wymagające i odpowiedzialne zadanie. Bycie wychowawcą w przedszkolu oznacza podjęcie się opieki nad dziećmi, które po raz pierwszy pozostają bez rodziców, a są w bardzo ważnym okresie swojego życia.

Okres przedszkolny – ważny czas w życiu dziecka

Dlaczego mówimy, że wiek przedszkolny ma tak istotne znaczenie w życiu człowieka? Otóż przez pierwsze trzy lata naszego życia mózg wykazuje zwiększone zdolności uczenia się. Neuroplastyczność mózgu sprawia, że pod wpływem bodźców z zewnątrz w mózgu mogą się tworzyć nowe połączenia neuronowe, dzięki czemu nabywany nowych umiejętności. W późniejszym wieku cecha ta nie zanika, ale jest już w pewnej mierze ograniczona. Trzeba ten czas jak najlepiej wykorzystać. Dlatego czas kiedy dziecko przebywa w przedszkolu ma tak duże znaczenie dla jego rozwoju.

Bo przedszkole uczy, bawi nas…

Przedszkole może się okazać dla dziecka doskonała okazją do spędzania czasu z rówieśnikami. Takie maluchy uwielbiają wspólną zabawę. Konieczność rozstania się na kilka godzin z rodzicami może być szybko zrekompensowana przez fajną atmosferę w przedszkolu, nowe znajomości oraz pomocnych pedagogów. Co zrobić, żeby czas spędzony poza domem był dla malucha radosny, pouczający i bogaty w nowe doświadczenia?

Dziecko w wieku trzech lat przede wszystkim spędza czas na zabawie. Jest to podstawowa i właściwa dla tego okresu forma aktywności. W jaki sposób można wykorzystać zabawę do stymulacji i rozwoju różnych funkcji poznawczych dziecka? Nie od dziś wiadomo, że najlepsza formą nauki jest zabawa, a my możemy dodać zabawa tematyczna. Dlaczego ten rodzaj zabawy jest ważny? Dziecko uczy się ról społecznych, relacji z innymi, uczy się zachowań potrzebnych w dorosłym życiu i poznaje rzeczywistość. Co możemy zaliczyć do takich zabaw? Te, w które dzieci bawią się od pokoleń w lekarza, weterynarza, sklep, restaurację, pocztę itp. Tego typu zabawy tematyczne doskonale sprawdzają się w grupie.

Jakie jeszcze funkcje możemy stymulować poprzez zabawę? Dziecko może uczyć się koncentracji, wyrażania emocji i rozpoznawania ich u kolegów, ćwiczyć pamięć, logiczne myślenie, umiejętności matematyczne, motorykę małą i dużą i tak można by wymieniać prawie w nieskończoność. Omówmy przykład motoryki małej. Dlaczego warto przyłożyć do niej większą uwagę? Motoryka mała to ćwiczenia dłoni i palców. Dzięki sprawnym rączkom dziecko będzie umiało rysować, wiązać sznurówki, zapinać guziki, pisać. Warto też wiedzieć, że obszar mózgu odpowiedzialny za motorykę małą jest także odpowiedzialny za motorykę dużą, koordynację wzrokowo-ruchową, artykulacje języka i inne płaszczyzny rozwoju. Warto więc w codziennych zajęciach w grupie uwzględnić zabawy polegające na nawlekaniu (np. koralików na sznurek), układania (klocków), przebijania itd.

Pomoce dydaktyczne dla przedszkoli – wybierz z głową

Jakie pomoce dydaktyczne będą odpowiednie dla Twojej grupy? Warto co jakiś czas rozszerzać swój asortyment, aby dzieci mogły doświadczyć czegoś nowego. Omówimy kilka przykładów ciekawych, pouczających i odpowiednich dla grupy pomocy dydaktycznych. Wszystkie pomoce pochodzą z księgarni dziecięcej juniora.pl. Jest to sklep specjalistyczny z pomocami do terapii i pomocami dydaktycznymi dla przedszkoli i dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Koraliki firmy GOKI to idealna pomoc do ćwiczenia sprawności małych rączek, nauki koordynacji wzrokowej, cierpliwości itd. Szczególnie dziewczynki mogą chętnie brać udział w tworzeniu pięknych naszyjników z korali.

Świetna pomoc dydaktyczna oparta o zdjęcia i pytania. Uczy dzieci logicznego myślenia. Celem dziecka jest wskazanie, co jest nie tak na danej ilustracji, na przykład na jednym ze zdjęć widzimy kobietę z wąsami, a innym kobietę trzymająca banana przy uchu. Dziecko musi wyjaśnić co i dlaczego nie pasuje.

Najlepszą forma ćwiczenia pamięci są gdy memory. Powyżej prezentujemy grę, która polega na dobieraniu w pary obrazki z takimi samymi autami. Gra może szczególnie spodobać się przyszłym kierowcom i jest doskonała do integracji grupy.

Panie przedszkolanki mają duży wybór spośród kolorowych, ciekawych, interaktywnych pomocy dydaktycznych. Należy dobrać je do opracowanego programu oraz poziomu i możliwości rozwojowych dzieci. Wysiłek włożony w prowadzenie urozmaiconych zajęć z dziećmi z pewnością się opłaca.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here