Jak pomóc dziecku w nauce czytania?

0
3086

Umiejętność czytania to jedna z podstawowych kompetencji, które dziecko nabywa na początku edukacji szkolnej. Nauka czytania niektórym dzieciom przysparza sporo problemów. Uczniowie, którzy słabo opanują umiejętność czytania łatwo ulegają frustracji, mają trudności z nauką, otrzymują słabe oceny, przeżywają silny stres, nie lubią chodzić do szkoły.

Problemy związane z nauką czytania same nie znikną, wręcz przeciwnie, będą narastać w kolejnych latach nauki. Dlatego dziecku, które ma trudności z czytaniem należy jak najszybciej pomóc.

Wspólne czytanie z dzieckiem

Gdy zauważymy, że dziecko ma znaczne problemy z czytaniem, czyta literka po literce, nie potrafi tych literek złożyć, warto wówczas przeprowadzić wspólne czytanie z dzieckiem. Podczas czytania razem z dzieckiem głos osoby dorosłej powinien być cichy, natomiast głos dziecka powinien być wyraźnie słyszany. Należy czytać powoli, ale nie należy dzielić wyrazów, tylko odczytywać je w całości. 

Jeżeli dziecko nie czyta już litera po literze, potrafi już czytać samodzielnie, ale popełnia jeszcze błędy, dalej należy kontrolować jego czytanie. Dziecko powinno czytać powoli, a dorosły powinien poprawiać jego błędy i dopilnować, by dziecko przeczytało dane zdanie czy fragment bez błędów, bardzo dokładnie, całymi wyrazami, z uwzględnieniem znaków interpunkcyjnych. Dziecko powinno prawidłowo wymawiać wyrazy, nie opuszczać liter ani żadnych słów w czytanym tekście.

Jeżeli osoba dorosła nie poprawi błędów dziecka, będą się one utrwalać, a dziecko nie opanuje poprawnej umiejętności czytania. Tę umiejętność dziecko powinno opanować już pod koniec pierwszej klasy. W klasie drugiej i trzeciej dziecko powinno ćwiczyć już umiejętność biegłego czytania. Kończąc etap edukacji wczesnoszkolnej powinno czytać już w odpowiednim tempie, ze zrozumieniem, z właściwym akcentem logicznym, z uwzględnieniem znaków przestankowych.

Systematyczność

Dziecko powinno czytać codziennie. Wystarczy 10-15 minut dziennie głośnego czytania, by poprawić umiejętność czytania. Warto czytać nie tylko teksty, które zawierają podręczniki szkolne. Warto czytać prawie wszystko, książeczki, napisy na banerach, na witrynach sklepowych, na instytucjach, na produktach w sklepach, program telewizyjny, prognozę pogody, itp.

Wszelkie wysiłki dziecka i postępy w czytaniu należy doceniać i chwalić. Należy pracować nad tym, by dziecko dobrze rozumiało czytany tekst. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here