Specjaliści w dziedzinie rozwoju dziecka jednogłośnie twierdzą, że czytanie książek znacząco wpływają na aktywizację pięciu podstawowych obszarów kompetencyjnych, do których należą: zdolność komunikacji, inteligencja, koncentracja, emocje oraz odpoczynek. Za sprawą czytania dzieci wzbogacają swoje słownictwo, uczą się nazywać emocje i wyrażać myśli. Co więcej, szybciej przyswajają wiedzę z zakresu gramatyki, stylistyki i ortografii. Język rozbudowuje słownictwo, sprawiając jednocześnie, iż maluchy w łatwy sposób mogą określić swoje zdanie. Każda wartościowa lektura uczy dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, które niewątpliwie przyczynią się do poprawnego funkcjonowania społecznego młodego czytelnika. Ponadto wzbudzają chęć intelektualnego wysiłku, do przeczytania całej treści książki. Treści, przeznaczone dla dzieci, są skomponowane tak, że zapewniają kontynuację filmu bądź bajki. Interesująca tematyka z pewnością zaciekawi najmłodszych. Nie ulega wątpliwości, że czytanie książek wpływa korzystnie na rozwój dziecka. Dlatego, czytanie książek swoim pociechom, dla rodziców powinno być priorytetem. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów książek. Pytanie tylko, jakie czynniki uwzględnić przy wyborze wartościowej lektury?
Weź pod uwagę wiek dziecka
Znaczna część wydawców oznacza optymalny wiek dziecka względem wybranej lektury. Wybierając książkę dla dziecka, klient może się nimi sugerować, jednak warto pamiętać, że wszystko zależy od dojrzałości czytelnika. Może zdarzyć się tak, że nastolatka pochłoną baśnie, zaś młodego czytelnika znacznie bardziej zainteresują książki przeznaczone dla starszych dzieci. Niemniej jednak niektóre wskazówki wiekowe mogą być pomocne, w szczególności, gdy osoba wybierająca treści, nie ma doświadczenia w tej kwestii. Książki dla dzieci powinny zostać dostosowane nie tylko do wieku malucha ale przede wszystkim do stopnia jego rozwoju i dojrzałości.
W przedziale od 1 do 3 lat
Gdy dziecko nie ukończyło 1 roku, zalecany jest wybór książek, które jednocześnie bawią i uczą. W takim celu warto zwrócić uwagę na produkty wykonane z przyjemnych, nieszkodliwych dla malucha materiałów, takich jak, np. pianka czy guma. Ważne, aby książeczka miała w posiadaniu różnorakie faktury, wypukłości, ale również elementy przesuwne. Tego rodzaju książki w głównej mierze nie dysponują bogatą treścią. Przeważają w niej różnokolorowe obrazki, często z krótkimi opisami. Niemniej jednak są bardzo wartościowe dla malucha. Przez przewracanie stron bądź przesuwaniu określonych elementów, dziecko uczy się sprawności sensoryczno-motorycznej. Oswaja się z faktem, że należy skupiać wzrok na poszczególnych stronach.
W momencie, gdy maluch osiągnie 2-3 lata, to idealny czas na wybranie lektury zawierającej krótkie wierszyki czy rymowanki. Historyjki zawarte w treści uczą dziecko poznawać otaczający świat. Warto wybierać książki wykonane z grubej jakości tektury, które nie uszkodzą się, podczas użytkowania.
Dla nieco starszych dzieci
Dzieci w wieku od 4-5 lat są nadwyraz emocjonalne. Bardzo interesują się otaczającym światem, a co za tym idzie zadają bardzo dużo pytań. Maluchy na tym etapie, w głównej mierze interesują się książkami o zwierzętach. Doskonale wpływają na nich historie o równieśnikach, którzy często muszą zmierzyć się z podobnymi problemami, co młody czytelnik, jak np. wizyta u lekarza, narodziny młodszego rodzeństwa czy pójście do przedszkola. W takich momentach maluch utożsamia się z głównym bohaterem lektury, co ułatwia mu przeżywanie własnych doświadczeń.
Lektury dla przedszkolaka
Treści wybierane dla przedszkolaka są szczególnie ważne, gdyż w tym momencie życia dziecko potrafi samodzielnie czytać. Wybrana książka powinna charakteryzować się prostym tekstem, zróżnicowaną czcionką oraz bogato zdobionymi ilustracjami, które z pewnością zainteresują młodego czytelnika. Dodatkowo, warto mieć na uwadze, aby wybierać interesującą i ciekawą fabułę, na skutek której dzieci przeżyją niezapomniane przygody z głównymi bohaterami utworu.
Lektury szkolne
W poszukiwaniu książki dla nieco starszego dziecka, warto uwzględnić także listy lektur szkolnych. Dla niektórych osób może wydawać się to niekorzystnym wyborem, aczkolwiek należy pamiętać, że książki umieszczane w spisie takowych lektur są wybierane przez znawców. Co więcej, zwykle ukazują ważne wartości życiowe, takie jak: przyjaźń, miłość czy rodzina. Należy do nich między innymi dzieło Astrid Lindgren, pod tytułem “Dzieci z Bullerbyn”. Tę książkę charakteryzuje niezwykłe przedstawienie codzienności sześciorga dzieci, mieszkających w pewnym szwedzkim miasteczku. Nie warto z góry rezygnować z takich utworów, tylko dlatego, że należą do obowiązkowych treści, które należy przerobić w szkole. Oprócz tego można zapoznać się z utworami widniejącymi najwyżej we wszelkich rankingach czy listach.
Zróżnicowanie płci
Przy wyborze odpowiedniej książki dla dzieci niezbędne jest uwzględnienie płci. Zgodnie z ogólnie przyjętą zasadą, dobra książka powinna zaciekawić każdego czytelnika. Niemniej jednak wiadomo, że dzieci pod wpływem rówieśników, telewizji, internetu bądź innych mediów wyrabiają sobie swoje własne, indywidualne preferencje. W wyniku tego wzrasta zainteresowanie na tematykę określoną dla danej płci.
Umożliwienie samodzielnego wyboru
Należy pamiętać, że dziecko osiągające 6 lat i wzwyż posiada swoje własne upodobania dotyczące treści książki. Warto umożliwić maluchowi samodzielny wybór, nawet jeśli uważamy, że ilustracje bądź tekst nie jest zbyt interesujący. W ten sposób będzie mogło przeżywać przygody ze swoimi ulubionymi bohaterami. Jednak nie oznacza to, że w efekcie bezpośredniego wyboru, przeczytanie wartościowych książek staje się odległym marzeniem rodzica. Warto podsuwać swoim dzieciom własne pomysły. Wcześniej wskazane jest, by osoba dorosła sprawdziła, czy napisane są poprawną polszczyzną i łatwym w zrozumieniu językiem. Niestety, większość książek zawiera rażące błędy ortograficzne, gramatyczne i stylistyczne, dlatego należy nieodłącznie uwzględnić pisownię.
Tematyka książek
Dla małego dziecka wskazane jest wybierać różnego rodzaju książki obrazkowe. Zwykle zawierają kilka bogato ilustrowanych stron. Dzięki temu maluch ćwiczy sprawności wzrokowo-ruchowe. Gdy Twoja pociecha nieco podrośnie, wówczas na podstawie ilustracji możesz zadawać pytania, a czytając krótkie rymowanki wzbudzać zamiłowanie do książek. Nie ulega wątpliwości, iż nawet tego typu książki niosą ze sobą przesłanie i pewne wartości. Na podstawie rysunków można tworzyć własne, unikatowe historie. Istnieją także utwory, które opowiadają o życiu, emocjach czy doświadczeniach. W tym przypadku, dziecko może łączyć się z bohaterem i łatwiej przeżywać wydarzenia, które zachodzą w jego życiu. Niektóre z nich dostarczają mnóstwo śmiechu, radości, inne zaś wzruszeń.
Zapoznanie się z recenzjami
Kluczowym czynnikiem, na który należy zwrócić uwagę są recenzje i opinie innych. Dobrym przewodnikiem po lekturach są wszelkiego rodzaju pisma, które zawierają rankingi najlepszych, a zarazem najbardziej wartościowych treści. Najczęściej są one podzielone ze względu na wiek dziecka, co znacząco ułatwia wybór. Dodatkowo, dobrze jest wybrać utwór w oparciu o nominacje bądź nagrody, np. Książki Roku czy Literackiej Nagrody Książki im. Kornela Makuszyńskiego.
Podsumowanie
Często zachodzi sytuacja, że rodzice stają przed wyborem odpowiedniej lektury dla swojego dziecka. W takim przypadku, warto wziąć pod uwagę wspomniane czynniki. Ważne, by już od najmłodszych lat rozpalać w dziecku zamiłowanie do książek. Czytanie wartościowych utworów niewątpliwie kształtuje u malucha dobre wzorce zachowań, poczucia własnej wartości oraz pomaga w odróżnieniu dobra od zła. Ponadto książki dostarczają wielu emocji, począwszy od radości aż po łzy. Aby propagować czytanie wśród dzieci w Polsce powstała kampania społeczna, działająca pod nazwą Cała Polska Czyta Dzieciom.