O niepokojących oznakach w rozwoju (a zwłaszcza rozwoju mowy) dziecka w 1. roku życia

0
152
dziecko

Czym są kamienie milowe?

Każdy człowiek, a co za tym idzie – każde dziecko jest wyjątkowe i niepowtarzalne. Nie ma dwojga takich samych dzieci – każde z nich rozwija się w indywidualnym tempie. Dlatego, z jednej strony nie warto porównywać swojej pociechy do innych dzieci, a zwłaszcza w obecności tego małego człowieka, z drugiej zaś strony warto wiedzieć, że istnieją takie wydarzenia w wieku każdego dziecka, które określane są mianem kamieni milowych. Wydarzenia te są niezmiernie ważne dla rozwoju (również mowy) młodego człowieka, a ich pojawienie się często wyczekiwane jest przez otoczenie malucha.

Niniejszy artykuł przedstawi kilka takich kamieni milowych, które pojawiają się w pierwszym roku życia dziecka. Jednocześnie zwróci uwagę na to, że ich opóźnienie lub brak wystąpienia jest oznaką tego, że to najwyższy czas, by udać się na pierwszą konsultację logopedyczną. Warto przy tej okazji zauważyć, że logopeda nie jest wyłącznie nauczycielem pięknej i poprawnej wymowy. Jego zadaniem jako specjalisty, jest wspieranie człowieka podczas całego życia w procesie rozwoju czynności prymarnych (poprzedzających wykształcenie się mowy i mających wpływ na jej późniejszą jakość), mowy oraz jego zdolności komunikacyjnych.

Pierwszy rok życia a rozwój dziecka

Na spotkanie z logopedą można wybrać się z dzieckiem, które nie ukończyło jeszcze pierwszego roku życia. Więcej – na konsultację logopedyczną można umówić się jeszcze przed narodzinami swojej pociechy. Zaleca się taką praktykę rodzicom dziecka, u którego stwierdzono wystąpienie rozszczepu podniebiennego na podstawie badań prenatalnych. Tacy rodzice uczą się opieki nad swoim maluchem, dowiadują się, co mogą zrobić, żeby jak najlepiej zatroszczyć się o swoje dziecko, wspólnie z logopedą planują dalszą terapię i przygotowują się mentalnie na przyjście na świat potomstwa z rozszczepem.

Opisana została sytuacja dosyć rzadko występująca. Zajmijmy się kamieniami milowymi, które powinny pojawić się między narodzinami a pierwszymi urodzinami dziecka.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy dziecko głównie reaguje na dźwięki, ale także samo podejmuje próby komunikacji:

●         Kiedy mówi się do niego – uśmiecha się lub cichnie;

●         Przerywa płacz, kiedy słyszy głos;

●         Radośnie reaguje na znane dźwięki;

●         Zmienia intensywność ssania w reakcji na dźwięk;

●         Głuży (coś w rodzaju gruchania, UWAGA: głużą również dzieci głuche);

●         Krzyczy, żeby zwrócić uwagę na swoje potrzeby;

●         Inaczej płacze, kiedy jest głodne, inaczej, kiedy ma mokrą pieluchę, itd.

Pomiędzy czwartym a szóstym miesiącem życia pojawiają się następujące kamienie milowe:

●         Reaguje na muzykę i zabawki, które wydają dźwięki;

●         Reaguje na zmiany w głosie nadawcy;

●         Odwraca głowę w stronę źródła dźwięku;

●         Gaworzy – powtarza zasłyszane dźwięki lub wytworzone mimowolnie;

●         Uśmiecha się, gaworzy i rusza się, kiedy mówi się do niego.

Szósty miesiąc życia dziecka to czas, kiedy dziecko coraz głębiej i bardziej świadomie wchodzi w relację z innymi ludźmi. Komunikacja między dzieckiem a otoczeniem zaczyna rozszerzać się na kolejnych płaszczyznach, co wiąże się z wystąpieniem kolejnych kamieni milowych:

●         Nie tylko reaguje, ale szuka wzrokiem źródła dźwięku;

●         Skupia uwagę, kiedy ktoś do niego mówi;

●         Wciąga się w proste zabawy z innymi;

●         Kiedy pytanie jest o jakąś osobę, wskazuje na nią palcem;

●         Jest w stanie wykonać proste polecenia;

●         Próbuje naśladować proste ruchy;

 

●         Gaworzy coraz częściej i chętniej, powtarza dane sylaby (mamama, bababa), pojawiają się pierwsze słowa;

●         Dźwiękami zwraca na siebie uwagę;

●         Zaczyna wykorzystywać gesty i mimikę;

●         Uśmiecha się, gaworzy i rusza się, kiedy mówi się do niego;

●         Pierwsze słowa nie muszą łączyć się z konkretnymi przedmiotami.

Prawidłowy rozwój dziecka

Wymienione kamienie milowe są oznakami prawidłowego rozwoju (a zwłaszcza rozwoju mowy) każdego dziecka. Oczywiście, może dojść do nieznacznych odstępstw w ich wystąpieniu, ale zaznaczenie ram czasowych pozwala określić, kiedy możemy spodziewać się ich pojawienia. Brak wystąpienia poszczególnych kamieni milowych w odpowiednim czasie – stanowi sygnał dla rodziców, że to najwyższy czas, by wybrać się na konsultację logopedyczną. Wizyta u logopedy nie oznacza od razu, że nasza pociecha będzie wymagała rozpoczęcia długotrwałej terapii. Takie spotkanie ma raczej wymiar profilaktyczny i kontrolny – diagnoza specjalisty pozwoli ocenić, czy dziecko rozwija się prawidłowo.

Umów wizytę u logopedy online – https://www.dobrylogopeda.edu.pl/logopeda-online

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here